Mitä on osteopatia?

Osteopatia on kehon kiputilojen ja toimintahäiriöien tutkimiseen ja hoitamiseen erikoistunut hoitomuoto. Osteopaatin vastaanotolla hoito koostuu asiakkaan haastattelusta, toiminnallisesta tutkimisesta ja manuaalisesta eli käsin tehtävästä hoidosta sekä asiakkaan ohjauksesta.

Osteopaattinen hoito on hellävaraista, rentouttavaa ja ylimääräisen kivun tuottamista pyritään välttämään. Hoidossa käsitellään lihaksia, lihaskalvoja, niveliä ja hermoja erilaisilla osteopaattisilla tekniikoilla. Hoidossa ei käsitellä vain oirealuetta, vaan myös muita palautumisen kannalta tärkeitä kehonosia. Hoidon tavoitteena on palauttaa kehon luontainen joustavuus tai rentous. Tuloksena on usein asiakkaan kokemien oireiden lievittyminen.

Osteopaattinen hoidossa ihmistä tarkastellaan kokonaisuutena. Esimerkiksi kipeän polven taustalla saattaa useita eri tekijöitä, joiden selvittäminen on ensiarvoisen tärkeää hoidon onnistumisen kannalta. Tämän vuoksi osteopaatti on varannut aikaa myös asiakkaan tarinan kuulemiseen, Myös hoito suunnitellaan aina asiakkaan tilanteen ja omien tavoitteiden mukaisesti. Pari hoitokertaa voi riittää kivun helpottumiseen, mutta pysyviin tuloksiin vaaditaan lähes aina pidempi hoitojakso ja asiakkaan aktiivista osallistumista ja sitoutumista hoitoon.

Osteopaatti AMK

Norja Klinikan osteopaatit ovat valmistuneet Metropolia Ammattikorkeakoulusta. Opiskelu on täysipäiväistä neljän vuoden ajan (240 opintopistettä). Osteopaatti kuuluu sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (VALVIRA) rekisteriin. Osteopaatti on tuki- ja liikuntaelimistön asiantuntija, jonka keskeistä osaamista on anatomian, fysiologian ja patologisten prosessien tietämys. Hyvä palpaatiotaito ja kliinisten tutkimusmetodien perusteellinen hallitseminen mahdollistavat tarkan osteopaattisen diagnostiikan ja turvallisen korkeatasoisen hoidon.

Kenelle osteopatia sopii?

Osteopaatilla käy kaikenikäisiä ihmisiä vauvasta vaariin. Osteopaattimme Eeva on erikoistunut lasten osteopaattiseen hoitoon. Nuorin osteopatia-asiakkaamme onkin ollut vain viikon ikäinen vauva ja vanhin 98-vuotias seniori.

Yleisimpiä syitä käydä osteopaatin vastaanotolla

• Alaselkäkipu

• Kipu tai jäykkyys lapojen välissä

• Rintarangan jäykkyys