Noidannuoli - Lumbago

lumbago.jpg

Noidannuoli eli lumbago on tyypillinen alaselän vaiva. Usein lumbago alkaa äkillisen liikkeen tai selän nytkähtämisen seurauksena ja aiheuttaa voimakkaan selkäkivun, johon ei välttämättä liity minkään rakenteen vauriota. Tällöin sidekudoksen kipuhermopäätteet aiheuttavat ärtyessään kipua selän alueelle, eikä se tuntemuksena ole vaarallinen. Kyseessä on hyvin yleinen vaiva, sillä neljä viidestä suomalaisestakin kärsii elämänsä lumbago-tyyppisestä kivusta.

Selkäkipu voi olla myös sairauden tai kudosvaurion aiheuttama. Varmuuden tähän saa vain erilaisilla kuvantamismenetelmillä, kuten magneetti- ja röntgenkuvaus. Tiettyjen sairauksien tutkimiseksi tarvitaan myös muita tutkimuksia kuten verikoe.

Tavallisessa alaselkäkivussa, jossa vaurioita tai sairautta ei ole syytä epäillä, kuvantaminen ei kuitenkaan ole tarpeellista. Yhdeksältä kymmenestä ihmisestä kuvantamisella voidaan löytää jonkinasteisia välilevyn tai pikkunivelten rakenteellisia muutoksia. Kuvantamisen tulokset ja oireet eivät siis aina kohtaa.

Alkuvaiheessa lepääminen on tärkeää. Liikkeelle pitäisi kuitenkin päästä heti kun kipu edes hieman hellittää. Kävely, selän ja jalkojen pyörittely, lihasvoimaharjoitukset jahengitysharjoitukset ovat hyviä itsehoitokonsteja selkäkivun nujertamiseksi.

Noidannuoli on epäspesifi selkäkipu, koska siihen ei liity varsinaista sairautta. Siksi sitä kutsutaankin "hyvänlaatuiseksi alaselkäkivuksi". Tavallisen selkäkivun pitkittyminen usein johtuukin siitä, että kivun helpottamisenkin jälkeen varomme käyttämästä selkäämme normaalilla tavalla. Tärkeää onkin muistaa käyttää selkää mahdollisimman normaalisti kivujakson jälkeen. Pelko selkäkivun pahenemisesta on tyypillinen selän käyttöä rajoittava tekijä.

Pieni osa selkäkivuista on kuitenkin lääkärin hoitoa vaativia.

Hakeudu lääkärin tutkimuksiin seuraavissa tilanteissa:

1. Äkillinen muutos virtsan- tai ulosteen pidätyskyvyssä ja/tai tunnottomuus peräaukon ja sukuelinten ympärillä. Ne ovat merkkejä siitä, että jokin painaa selkärangan hermoja.

2. Tulehdusoireet (infektio). Jatkuva kuumeilu, heikentynyt vastustuskyky tai esimerkiksi taipumus uusiutuviin virtsatietulehduksiin.

3. Kaatuminen tai onnettomuus. Silloin, kun selkäkipuun liittyy jokin vamma, lääkäri sulkee pois mahdollisen selän murtuman. Osteoporoosi on ikääntyneillä tavallisin selän murtuman aiheuttaja.

4. Viikkoja jatkunut selkäkipu ja aiemmin sairastettu syöpäsairaus. Kipu tuntuu usein myös levossa ja yöllä. Yllättävä laihtuminen saattaa liittyä oireisiin.

5. Kipu tuntuu öisin ja selkä on aamuisin pitkään jäykkä. Liikkuminen helpottaa kipua. Tulehdukselliseen selkäsairauteen kuten selkärankareumaan liittyvä kipu on pahin yöllä. Selkärankareuma alkaa tavallisesti nuorena, 15 - 35 ikävuoden välillä.

Lähde: <http://selkakanava.fi/milloin-on-tarpeen-menna-laakariin>

Osteopaatin vastaanotolla

noidannuoli on yleinen hoidettava vaiva. Osteopaatin vastaanotolla tehdään aluksi tarvittavat tutkimukset, joilla pyritään selvittämään kivun syy. Usein kyseessä onkin juuri noidannuoli. Tyypillisesti epäspesifissä alaselkäkivussa selän ja lantion alueen lihakset ovat jännittyneet ja selkä on jäykkä. Tähän usein liittyy myös vatsan alueen lihasten jännityksiä ja hengityksen pinnallisuutta.

Selän ja lantion liikehoidolla pyritään lisäämään selän liikkuvuutta ja vähentämään jäykkyyttä. Lihasten käsittely niiden rentouttamiseksi on tärkeää. Hoidossa voidaan tehdä myös hengitysharjoituksia vatsan ja pallean rentouttamiseksi, jotta niiden toiminta normalisoituisi.

Hoito parantaa liikkuvuutta, rentouttaa lihaksia ja lisää verenkiertoa oirealueella. Hoidon jälkeen kipu on usein merkittävästi vähentynyt, ja palautuminen normaalitilaan on nopeampaa.

Tärkeänä osana alaselkäkivun hoidossa on myös harjoitteet ja ohjeet itsehoitoon. Erilaisilla liikkuvuusharjoituksilla ja lepoasennoilla voidaan hyvinkin vaikuttaa palautumisen nopeuteen.

Selkäkipuasioissa pyrimme jo puhelimitse selvittämään oireen luonteen ja antamaan tilanteen mukaisen ohjeistuksen tarpeellisesta hoidosta. Puhelinkonsultaatiosta emme veloita mitään.

Selkäliiton video palleahengityksestä: