Asiakaskokemus: Akuutti keskiselän kipu ja "jumitus"

Tapauksen henkilö on työikäinen perusterve nainen, joka oli aloittanut lähiaikoina kovatehoisen urheilun. Hänellä alkoi voimakas keskiselän kipu, mikä vaikeutti jo nukkumistakin. Tilannetta arvioidessa huomattiin että rintakehässä ja keskiselässä oli voimakkaita lihasjännityksiä ja rangan sekä kylkiluiden jäykkyyksiä. Selän ja vatsan rentouttaminen oli hyvin vaikeaa. Hoito onnistui kipua provosoimatta. Lihasten käsittelyllä ja rintakehän nivelten liikehoidolla saatiin nopeasti vaikutus liikkuvuuteen ja lihasjännityksiin. Lopuksi ohjattiin kotiharjoitteeksi vatsan alueen rentoutusharjoitus hengityksen avulla.

Tässä asiakkaan kokemus hoidosta:

"En niinkään kokeneena juoksijana rasitin itseäni liikaa. Heräsin viikon ajan yöllä selkäkipuun. En saanut hengitettyä kunnolla, sattui kovasti. Ainut asento jossa pystyin edes jotenkin jatkaa unia oli joko istuma-asento tai kovalla alustalla maaten. Myös käsissä oli puutumisen tunnetta. Päivät menivät suhteellisen normaalisti.
Viikon yökipuilun jälkeen soitin Tuusulan Osteopatiaan Tonylle. Onneksi aika järjestyi nopeasti. Hän oli henkilö joka tuli ensimmäisenä mieleeni joka voisi auttaa.
Kerroin Tonylle kivuistani ja minkä epäilin sen aiheuttaneen. Hän välittömästi epäili, että pallea on rasittunut. 30 min hoidon jälkeen olo oli hyvä, ei kipua, ainoastaan pientä tuntemusta selässä ja mikä parasta olen saanut nukuttua yöt hoidon jälkeen.
Teen nyt Tonyn ohjeiden mukaan hengitysharjoituksia. Nyt kroppa alkaa pikkuhiljaa normalisoitumaan ja liikuntaakin olen voinut jo harrastaa."